Als er sprake is van een ontstane schade zijn er een aantal stappen die ondernomen moeten worden. Allereerst is het zaak om de schade zoveel mogelijk te beperken. Dat is in je eigen belang, maar uiteraard ook in het belang van je verzekeringsmaatschappij. De reële kosten die je maakt om de schade te beperken vallen als de schadeoorzaak een gedekt evenement is, bijna altijd onder de dekking. Volgens de polisvoorwaarden wordt er ook van je verwacht dat je er alles aan doet om de schade te beperken.
Zodra de situatie in de hand is wordt het zaak om de schade aan te melden bij Ideële Verzekeringen. Het makkelijkste is om ons het schadeaangifteformulier te sturen (zie bij >>Schade melden). Na ontvangst nemen we zo snel mogelijk contact met je op. Maar als er grote spoed is, bel ons dan direct.
Stel, er is ’s avonds tijdens je afwezigheid bij je ingebroken.
Je bent betrokken bij een aanrijding en je kunt niet meer rijden met de auto.
Van belang om te weten voor mensen met een autoverzekering waarbij de auto niet Allrisk is verzekerd: Sinds de zomer van 2021 is het, als je met je auto bij een aanrijding verzeilt raakt met een andere auto en het vermoeden van schuld bij de bestuurder van de andere auto ligt, mogelijk om de schade aan je eigen auto toch te claimen bij je eigen verzekeringsmaatschappij. Nadat je auto gerepareerd is verhalen ze de schade voor je bij de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij. Dat is wel zo makkelijk voor jou. Overigens mag je er ook nog steeds voor kiezen om zelf de schade te verhalen bij de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij. Of als je ook voor rechtsbijstand bent verzekerd met je auto, je rechtsbijstandsverzekeraar inschakelen.
Voor spoedeisende hulp word je per ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. In voorkomende gevallen ben je meestal niet meer in staat om alles uit eigen initiatief te organiseren. Uiteraard is men daar in een ziekenhuis aan gewend en heeft men procedures opgesteld om alles in goede banen te leiden. Volg deze procedures op. Neem als de rust is wedergekeerd contact met ons op of laat een familielid of vriend contact met ons opnemen.
Je dochter van 8 fietst tegen nog niet geplaatste schuttingdelen van een buurman aan, die hierdoor omvallen tegen zijn geparkeerde auto. Zo'n schade valt in principe onder je particuliere aansprakelijkheidsverzekering.
Hieronder staat de tekst van het Verbond van Verzekeraars over schadebehandeling weergegeven. We hebben deze tekst omwille van de leesbaarheid enigszins aangepast. Bij dit verbond zijn bijna alle in Nederland actieve verzekeraars vertegenwoordigd. Zo hebben zij onderling afgesproken aan welke kwaliteitseisen ze zich moeten houden tijdens de schadeafhandelingsprocedure en dit wordt uitgelegd in het onderstaande document.
Dit document geeft ons inziens goed weer hoe de schadebehandeling zou moeten plaatsvinden. Helaas is onze ervaring soms anders, en werken niet alle verzekeraars allemaal netjes volgens de regels. Dit document geeft je in elk geval een beeld van datgene wat je zou mogen verwachten.
Je hebt je verzekeraar of de verzekeraar van de tegenpartij verzocht een schade te vergoeden. Deze tekst is bedoeld om je te informeren hoe de behandelingsprocedure eruitziet. Ook is in de tekst te lezen wat je van de verzekeraar en/of van ons kunt verwachten en wat de verzekeraar of wij tijdens de procedure van jou verwachten.
Doel van de schadebehandeling
Je sluit een verzekering, omdat je wilt dat de schade gedekt is bij onzekere voorvallen. Schadebehandeling is dan ook in feite de essentie van het verzekeringsproduct, omdat dat het moment is waarop je kunt meten of het product aan de verwachtingen beantwoordt. Het doel van de schadebehandeling is de omvang vast te stellen en jou of de tegenpartij schadeloos te stellen, mits aan alle voorwaarden is voldaan.
Kwaliteitseisen
Je beoordeelt ons en de verzekeraar op de kwaliteit van onze dienstverlening. En dat is je goed recht. Verzekeraars hebben onderling afgesproken aan welke kwaliteitseisen ze zich moeten houden tijdens de schadeafhandelingsprocedure. Als een verzekeraar werkt met een assurantietussenpersoon zal de verzekeraar ervoor moeten zorgen dat deze tussenpersoon (lees Ideële Verzekeringen) zich ook houdt aan de afgesproken kwaliteitseisen. Kwaliteitseisen die je aan de dienstverlening van de verzekeraar mag stellen als het gaat om een schadeafhandeling zijn openheid, duidelijkheid, snelheid, gericht op de consument, inventiviteit, vakkennis, efficiëntie. Bovendien moet de procedure eerlijk, redelijk en billijk en natuurlijk overeenkomstig de polisvoorwaarden zijn.
Het schaderegelingsbeleid kan niet los gezien worden van de algemene kwaliteitseisen waaraan de verzekeraar ten opzichte van je moet voldoen.
Algemene kwaliteitseisen voor het verzekeringsbedrijf
Informatieverstrekking
Welke informatie je van de verzekeraar ontvangt, is afhankelijk van de situatie. Bij alle schadegevallen is het uitgangspunt dat jij en de verzekeraar moeten kunnen beschikken over dezelfde gegevens. Dat betekent dat de verzekeraar je vraagt om informatie en dat je informatie van hem ontvangt. De verzekeraar zal altijd aangeven waar je inlichtingen kunt krijgen, wie de zaak behandelt en wie afschriften krijgt van gestuurde brieven. Dat kan bijvoorbeeld Ideële Verzekeringen zijn. De verzekeraar zal je niet onnodig lang op een eerste bericht laten wachten. Je ontvangt binnen twee weken na de schademelding een ontvangstbevestiging, of bericht over de stand van zaken van de schademelding.
De afhandeling van een claim bij schade
Nadat de verzekeraar je claim heeft ontvangen, kunnen zich verschillende situaties voordoen:
(Hierbij kunnen situatie 3 en 4 elkaar ook opvolgen)
Als de verzekeraar de claim toewijst krijg je van hem te horen wanneer (en op welke rekening) het uit te keren bedrag wordt gestort en hoe hoog dat bedrag is. Als het uit te keren bedrag afwijkt van het geclaimde schadebedrag, legt de verzekeraar uit waarom dit het geval is. Ook laat hij je weten hoe je bezwaar kunt aantekenen tegen de beslissing.
Als de verzekeraar je claim direct afwijst, geeft hij aan waarom. Ook legt hij uit hoe je eventueel tegen de beslissing bezwaar kunt aantekenen.
Het kan zijn dat de verzekeraar meer informatie nodig heeft om de claim te kunnen behandelen. De zaak is dan te gecompliceerd om meteen te kunnen beoordelen. Hij vraagt je dan om aanvullende informatie en legt uit waarom dit nodig is. Ook zal hij vertellen binnen welke termijn de informatie moet worden opgestuurd (en waar naartoe). Hij geeft daarbij aan welke mogelijke consequenties er zijn als je de informatie niet of niet binnen de termijn opstuurt.
Ook kan het zijn dat de verzekeraar nog bij anderen meer informatie vraagt. Hij zal je dan vertellen aan wie om meer informatie wordt gevraagd, waarom, en hoeveel tijd dat in beslag gaat nemen. De verzekeraar is hier natuurlijk afhankelijk van de snelheid van reageren van de persoon wie om informatie gevraagd is. Het kan zijn dat hij je vraagt zelf ook contact op te nemen met de 'bevraagde partij' om de reactie te bespoedigen.
Mocht de verzekeraar het nodig vinden om een schade-expert of andere deskundige te raadplegen, dan meldt hij dat. Hij zal uitleggen waarom deze wordt ingeschakeld, wie de expert is, wat de rol van die persoon is, wat zijn taken en bevoegdheden zijn, binnen welke termijn de expert of de andere deskundige contact met je zal opnemen en binnen welke termijn de behandeling plaatsvindt. Daarnaast informeert hij je over je rechten zoals het recht van een contra-expertise, de voorwaarden daarvan en de mogelijke gevolgen, en hij geeft informatie over de procedure die wordt gevolgd bij verschil van mening tussen deskundigen van de verzekerde of benadeelde en de verzekeraar.
Als een schade-expert of andere deskundige wordt ingeschakeld
Extra handelingen bij een claim over personenschade
Bij personenschade (persoonlijk letsel) of arbeidsongeschiktheid kan de beoordeling van een schademelding wat meer tijd in beslag nemen. De verzekeraar moet je op de hoogte houden van de stand van zaken in de behandelingsprocedure. Hij doet dat door regelmatig contact met je te onderhouden. De verzekeraar moet het reïntegratieproces (doen) stimuleren en begeleiden. Hij zal zoveel mogelijk (doen) bijdragen tot herstel of revalidatie en hierbij de gewenste deskundigheid betrekken. De verzekeraar kan pas overgaan tot het definitief vaststellen van de hoogte van de schade als er een medisch stabiele eindsituatie is ontstaan. Met andere woorden: na het revalidatieproces als er geen verbetering of verslechtering meer te verwachten valt. Dit kan soms veel tijd in beslag nemen. Waar mogelijk worden voorschotten verstrekt.
Medische gegevens
Bij de behandeling van je claim ingeval van personenschade of arbeidsongeschiktheid moet de verzekeraar kunnen beschikken over alle relevante medische gegevens. Dat is nodig voor een juiste beoordeling van de schade. De verzekeraar heeft in dit opzicht, voorzover dit wettelijk is toegestaan, een zelfstandig onderzoeksrecht en -plicht. Bij het verkrijgen van die gegevens moet de verzekeraar zich houden aan de algemeen geldende regels en normen. Aangezien medische gegevens door privacywetgeving extra worden beschermd, ligt de uitvoering en verantwoordelijkheid hiervoor bij de medisch adviseur van de verzekeraar. Hij vraagt je schriftelijke toestemming om te kunnen informeren naar je medische gegevens bij de huisarts of eventuele behandelend specialist. De medewerkers van de verzekeraar die bij de beoordeling van een schadegeval inzage moeten kunnen hebben in die medische gegevens die zij nodig hebben voor de uitvoering van hun werkzaamheden in het schaderegelingsproces, vormen met de medisch adviseur een functionele eenheid en vallen daarmee onder de verantwoordelijkheid en het beroepsgeheim van de medisch adviseur. Verzekeraars hebben voor de omgang met persoonsgegevens de Gedragscode verwerking persoonsgegevens verzekeringsbedrijf opgesteld. Deze gedragscode kan je opvragen bij het Verbond van Verzekeraars.
Aanvullende gedragsregels van verzekeraars
Verzekeraars hebben een aantal gedragsregels vastgelegd. Belangrijk om te weten zijn:
———————————————————————————————————–
Terug naar >>Schade melden.